Nagłośnienie dla Teatru Śląskiego

Nagłośnienie dla Teatru Śląskiego

 

nagłośnienie dla teatru śląskiego

Dostarczyliśmy nowoczesne nagłośnienie dla Teatru Śląskiego. Zapewnione zostało również oprogramowanie systemu oraz jego końcowe zestrojenie. Całość jest prawie niewidoczna dla widza, dzięki idealnemu wkomponowaniu w Dużą Scenę.

 

Prace wykonane w ramach inwestycji:

  • Dopasowany projekt systemu wykonany przez firmę TELOS oraz skonsultowany z działem techniki Teatru, a lokalizacja i modele zespołów uzgodnione z konserwatorem zabytków
  • Wykonanie trójwymiarowego modelu obiektu
  • Instalacja systemu przez firmę PowerBox
  • Zapewnione nagłośnienie dla Teatru oparte na urządzeniach głośnikowych firmy Fohhn Audio AG, którego spółka DYSTEN jest jedynym dystrybutorem w Polsce
  • Przygotowanie oprogramowania, pozwalającego na zdalne sterowanie systemem
  • Zestrojenie wraz z pomiarami wykonane przez specjalistę, przy pomocy wysokiej jakości narzędzi oraz oprogramowania

 

Nagłośnienie dla Teatru Śląskiego zostało szczegółowo opisane w artykule Pana Piotra Sadłonia na portalu LiveSound.

zdjęcia: Magdalena Zielińska

Profesjonalny sprzęt i oprogramowanie dla Teatru Śląskiego

 

Wyzwanie

 

Znalezienie systemu audio, który będzie odpowiedni i dopasowany do wielkości i specyfiki Dużej Sceny Teatru Śląskiego. Poprawienie jakości dźwięku występów na żywo i osiągnięcie jak największego równomiernego poziomu pokrycia sali dźwiękiem na trzech poziomach widowni. Obniżenie poziomu głośności na scenie. Nagłośnienie dla Teatru powinno cechować się minimalną ingerencją w architekturę wnętrza, wkomponowanie sprzętów w otoczenie.

 

Rozwiązanie

 

Nagłośnienie dla Teatru Śląskiego zostało starannie zaprojektowane przez firmę TELOS z Gliwic. By spełnić postawione przed systemem zadania, zastosowano trójwymiarowy model obiektu, w którym wyznaczono i przeliczono możliwe punkty instalacji zespołów głośnikowych. Stworzony w ten sposób punkt po punkcie system został rygorystycznie sprawdzony pod kątem pokrycia płaszczyzn odsłuchowych i parametrów transmisji dźwięku. Obok opracowania systemu głośnikowego, projektant Wojciech Zieliński zapewnił izolację galwaniczną zarówno sygnałów użytkowych jak i zasilania urządzeń aktywnych.

 

Instalacja systemu przewidywała przewierty w żelbecie o dużych gabarytach, a staranność montażu dotyczyła nawet doprowadzenia przewodów w białej izolacji do białych zespołów głośnikowych.

 

Zastosowane urządzenia i rozwiązania należą do najnowocześniejszych i najbardziej zaawansowanych technologii, dostępnych na światowych rynkach. Dźwięk emitowany przez system jest szybki i czysty w całym paśmie akustycznym. Dzięki bardzo małym zniekształceniom i wysokiej czystości elektrycznej torów audio, nie występują problemy z mikrofonami.

 

Oprogramowanie DYSTEN pozwala na zdalne sterowanie systemem z poziomu komputera PC oraz za pośrednictwem programowej klawiatury. Końcowe zestrojenie wraz z pomiarami zostało przeprowadzone przez specjalistę w tej dziedzinie – Ralfa Freudenberg. Do tej pracy użyte zostało specjalistyczne narzędzie diagnostyczne i pomiarowe o bardzo wysokiej rozdzielczości – oprogramowanie Fohhn FAMSA.

 

Rezultat

 

Niezwykle staranny proces projektowy oraz produkcyjny, dobór najlepszych komponentów i całkowita kontrola jakości w połączeniu dały produkt o niespotykanych cechach.

  • Duża równomierność pokrycia dla poszczególnych zakresów pasma akustycznego.
  • Dźwięk emitowany przez system bardziej przypomina najwyższej klasy urządzenia domowe (high-end) niż znane konstrukcje koncertowe.
  • Nieograniczony bezprzewodowy dostęp z dowolnego miejsca do ustawień i konfiguracji sprzętowych.
  • Wysoki odstęp sygnał/szum systemu głośnikowego.
  • Dźwięk bezpośredni dla conajmniej 95% widowni.
  • Możliwość stosowania systemu dla aplikacji koncertowych.
  • Głośniki nie ingerują w architekturę wnętrza, wkomponowują się w otoczenie.
  • System, zapewniając na scenie niewielki SPL, daje komfortowe warunki pracy artystom.


Referencje

 

“System głośnikowy cechuje wysoka zrozumiałość mowy, dynamicznie odtwarzana muzyka i bardzo naturalne brzmienie. Wszystko to wpłynęło na wzrost satysfakcji widza (…). Szukaliśmy rozwiązania, które poprawi jakość dźwięku podczas występów na żywo, obniży poziom głośności na scenie, a ponadto pokryje równomiernie dźwiękiem trzy poziomy widowni. Zainstalowany system nagłośnienia brzmi jak domowy high-end, a taka jakość dźwięku jest niespotykana w polskich teatrach. Co więcej, system jest prawie niewidoczny dla widza, został idealnie wkomponowany w Dużą Scenę. Bardzo praktyczny dla realizatorów dźwięku okazał się bezprzewodowy, nieograniczony dostęp z dowolnego miejsca do ustawień i konfiguracji sprzętowych. Teraz jesteśmy w czołówce najlepiej nagłośnionych teatrów w Polsce.”
Mikołaj Lichtański

Kierownik Sekcji Akustycznej
Teatr Śląski im. St. Wyspiańskiego w Katowicach

 

“Wiele lat czekałem na możliwość zaprojektowania systemu głośnikowego dla takiego obiektu z mojego rodzinnego regionu. Na etapie projektu dołożyliśmy wspólnie z działem techniki Teatru Śląskiego wszelkich możliwych starań, by konstruowany system był godny początku XXI wieku.”
Wojciech Zieliński

Projektant systemu głośnikowego
firma TELOS

 

“Wymagania techniczne i technologiczne nałożone projektem wydawały się najpierw nieco przesadzone; po konsultacjach na miejscu okazało się jednak, że naprawdę musimy sięgnąć po nieco inny garnitur sprzętu do wykonania tej roboty. Przy pracy wykorzystaliśmy chyba cały potencjał naszego doświadczenia. Wysiłek opłacił się z nawiązką. Efekt przekroczył nasze wyobrażenie o instalacji systemu głośnikowego. Wyrazem tego jest również uznanie ze strony działu techniki Teatru. Porównując stan zastany i pozostawiony, to zmiana epok w technice. Taka praca daje ogromną satysfakcję zawodową. Oprócz pieniędzy jest to bowiem tak samo ważny dla nas bodziec w pracy. Mogę z przyjemnością stwierdzić, że jesteśmy dumni z tej instalacji i z tego, że mogliśmy ją wykonać dla jednego z najbardziej prestiżowych obiektów w regionie.”
Mirosław Matusiak

Generalny wykonawca zlecenia
firma PowerBox

  • Client: Teatr Śląski
  • City: Katowice