Kiedy przyjedzie? Informacja pasażerska wczoraj i dziś

Aktualności, Artykuły, Transport, , , , ,

Informacja pasażerska wczoraj i dziś

 

Informacja pasażerska zaczęła się rozwijać, gdy w 1839 roku w Wielkiej Brytanii pojawiły się pierwsze kompleksowe rozkłady jazdy. Różnice czasowe pomiędzy takimi miastami jak Londyn, Bristol, Birmingham czy Manchester mogły wynosić między 15 a 20 minut, więc konieczne było wprowadzenie „czasu londyńskiego”, czyli Greenwich Mean Time (GMT).

Papierowy rozkład jazdy

 

Rozkład jazdy to dokument, który miał pomóc pasażerom planowanie podróży. Pierwotne informacje prezentowane na rozkładzie jazdy to czas i kierunek docelowy. Informacje odpowiadały na podstawowe pytania pasażerów: Gdzie jedzie pojazd i o której. Z czasem wzbogacono rozkład o dodatkowe informacje m.in. o stacje / przystanki występujące na trasie. Drukowana forma przybiera format plakatów, ulotek i jest popularna do dzisiaj. Papierowe rozkłady jazdy wymagają ręcznego aktualizowania i nie uwzględniają opóźnień.

Pragotrony

 

„Klapkowe pragotrony” lub „tablice paletowe” w kolejarskim żargonie to wyświetlacze starego typu. Kiedyś charakterystyczne biało-czarne tablice z klapkami można było spotkać na każdym peronie i każdej dworcowej poczekalni w Polsce. Dworzec Łódź Kaliska posiadał ostatni taki system w Polsce. Tablice paletowe często się zacinały, nie pokazując pełnej informacji pasażerskiej. Pragotrony zastępują nowoczesne elektroniczne tablice informacji pasażerskiej, które są łatwiejsze w obsłudze, tańsze w eksploatacji i można nimi sterować za pomocą komputera.

 

Elektroniczne tablice informacji pasażerskiej

Elektroniczna informacja pasażerska na przystankach DYSTEN

W tej chwili na przystankach, dworcach, stacjach i peronach coraz częściej można znaleźć wyświetlacze TFT, LCD oraz LED, które są aktualizowane zdalnie i pokazują rzeczywisty czas przyjazdu środka transportu. Elektroniczne tablice informacji pasażerskiej oprócz wyświetlania standardowych informacji takich jak numer linii pojazdu, kierunek jazdy i czas przyjazdu/odjazdu mogą pokazywać pasażerom także dodatkowe komunikaty dotyczące m.in. utrudnień na trasie czy promocji regionu. Najnowsze Tablice informacji pasażerskiej TFT, LED i LCD produkowane przez DYSTEN mają wbudowane kamery, dzięki czemu możliwa jest stała kontrola sytuacji panującej na przystanku, a dzięki systemowi TTS (Text To Speech), osoby niedowidzące lub niewidome mogą korzystać z komunikacji miejskiej z pomocą komunikatów głosowych.

E-papierowy rozkład jazdy

 

Tablice wykorzystujące technologię e-papieru mogą wyświetlać monochromatyczne lub dwukolorowe rozkłady jazdy i mapy połączeń. E-papierowy rozkład jazdy można aktualizować zdalnie, z jednostki centralnej nawet co 30 sekund. Dzięki czemu możliwe jest wyświetlanie informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym. Energia pobierana jest tylko podczas odświeżania danych wyświetlanych na tablicy, a do tego wystarczy odnawialne źródło energii np. panel słoneczny. Ekran takiego wyświetlacza informacji pasażerskiej nie generuje światła, więc nie wpływa na wzrok negatywnie, jednak w nocy wymaga dodatkowego podświetlenia.

Rodzaje rozkładów jazdy infografika Dysten