Centrum przesiadkowe a informacja pasażerska

Centrum przesiadkowe

Centrum przesiadkowe skupia środki transportu w jednym miejscu i usprawnia przemieszczanie się podróżnych. Dlatego węzły przesiadkowe budowane są w strategicznych lokalizacjach miasta gdzie spotykają się różne rodzaje transportu – drogowego i szynowego. Zintegrowane węzły przesiadkowe łączą w sobie niezbędne  dla obsługi pasażerów elementy: przystanki / perony / stanowiska odjazdu, miejsca postojowe dla pojazdów komunikacji zbiorowej, miejsca parkingowe park&ride, parking rowerowy, punkty sprzedaży biletów i system informacji pasażerskiej.

Nowoczesne centrum przesiadkowe zapewnia sprawną obsługę pasażerów przemieszczających się różnymi środkami transportu np. pociągami, koleją aglomeracyjną, autobusami miejskimi / regionalnymi / wojewódzkimi, tramwajami czy metrem.

Rola zintegrowanego węzła przesiadkowego:

  • minimalizacja czasu przemieszczenia pasażerów pomiędzy przystankami i peronami
  • zmniejszenie strat czasu związanych z oczekiwaniem na przyjazd kolejnego środka transportu
  • przejrzysta i kompleksowa informacja pasażerska dla podróżnych
  • udogodnienia dla osób niepełnosprawnych
  • zapewnienie odpowiedniego zaplecza dla pasażerów – punkt sprzedaży biletów, poczekalnia, kawiarnia, punkty handlowe


Informacja pasażerska w centrum przesiadkowym

Pasażer oprócz udogodnień związanych z infrastrukturą obiektu, potrzebuje przejrzystej informacji oraz wskazówek prezentujących miejsce i czasy odjazdu pojazdów.

Orientacja

W przypadku węzła przesiadkowego oprócz wyświetlaczy na stanowiskach odjazdów, montowane są także zbiorcze tablice informacji pasażerskiej. Zbiorczy wyświetlacz informacji pasażerskiej instalowany jest w punktach zwiększonego ruchu pasażerów, najczęściej w poczekalniach.  Pomaga podróżnym w ogólnej orientacji, wskazuje nie tylko numer linii, miejsce docelowe i czas przejazdu, ale także numer stanowiska / peronu z którego odjeżdża pojazd.

passenger information boards

Informacja w czasie rzeczywistym

Tablica dynamicznej informacji pasażerskiej prezentuje aktualny czas przyjazdu środka transportu.  Dzięki czemu pasażer otrzymuje  „tu i teraz” informację o planowanym czasie odjazdu. Tablice mogą także wyświetlić komunikaty specjalne np. informację o ewentualnym czasie opóźnienia lub odwołaniu kursu.

Prostota i przejrzystość

Podróżny po zapoznaniu się z informacją wyświetlaną na tablicy informacji pasażerskiej powinien wiedzieć kiedy i skąd  odjeżdża dany pojazd. Dlatego informacja pasażerska w centrum przesiadkowym powinna być przejrzysta i prosta.

Trwałość

Warto postawić na trwałość stosowanych rozwiązań. Zewnętrzne tablice informacji pasażerskiej powinny być odporne na warunki atmosferyczne, pracować zarówno w niskich i wysokich temperaturach, przy dużym i małym nasłonecznieniu, posiadać zabezpieczenia przed aktami wandalizmu oraz dostaniem się kurzu do środka elektroniki.

Real-time Passenger Information displays

Projekt centrum przesiadkowego

Koncepcję działania systemu informacji pasażerskiej oraz rozmieszczenie urządzeń takich jak tablice informacji pasażerskiej, infokioski, nagłośnienie należy przewidzieć na etapie projektowania danego obiektu.

Zespół projektowania rozwiązań dla systemów dynamicznej informacji pasażerskiej firmy DYSTEN służy pomocą.

Skontaktuj się z nami:

Artur Imbiorski, tel. +48 512 280 520

Piotrek Jaśkiewicz, tel. +48 797 026 351

Joanna Lisowska, tel. + 48 797 026 352

lub napisz do nas  its@dysten.pl